Aktualności

26 maja 2011r. - wycieczka regionalna: kolorowe jeziorka

1.jpg

W pewien majowy czwartek, pomimo matematyki, klasa I a wyjechała autobusem do Rudaw Janowickich na wycieczkę regionalną. Pomimo bardzo wczesnej zbiórki zjawili się wszyscy i bez problemów opuściliśmy Wrocław. Podróż trwała krótko i niepostrzeżenie po chwili chodziliśmy już po górach. Celem naszej wycieczki były trzy kolorowe jeziorka powstałe tam w wyniku działalności górniczej. Najpiękniejsze naszym zdaniem było niebieskie, w którym niektórzy (pomimo dość chłodnej jeszcze temperatury) wykąpali się. Niestety nie udało nam się ich zobaczyć wszystkich, gdyż ostanie - zielone najzwyczajniej w świecie wyschło. Później weszliśmy na Kopę, z której rozciągał się przepiękny górski krajobraz. Po zejściu, rozpaliliśmy ognisko na którym piekliśmy kiełbaski, strzelaliśmy z łuku, a nawet puszczaliśmy bańki mydlane. Dzień minął bardzo szybko i nawet nie spostrzegliśmy, jak musieliśmy wrócić do autobusu i Wrocławia, gdzie przecież kolejnego dnia musieliśmy iść do szkoły.

Zdjęcia z wycieczki można znaleźć tutaj...

25 maja 2011r. - liga klas: lipdub

Dzisiaj odbyła się kolejna konkurencja wliczana do Ligi Klas, a mianowicie przygotowanie klasowego LIP-DUBa (nagrywanie teledysku, w którym uczestnicy udają, że wykonują daną piosenkę). Tematyka i utwór były dowolne. Nasza klasa wybrała utwór It's my life z repertuału Bon Jovi. Oczywiście musieliśmy dodać kilka aspektów naszego szarego życia w czternastce (sala 209), co nadało mu specyficzny charakter. Niestety, nasz film (z powodów technicznych) został przerwany i musiał zostać puszczony drugi raz. Został jednak nagrodzony dużymi brawami. Druga klasa matematyczna pokazała teledysk do piosenki Burning Love Elvisa Presley’a. Był to film dość dobrze nakręcony, co nie uszło uwadze jury. Najbardziej niezwykły i odstający od innych był lipdub klasy I c do piosenki Rock Anthem LMFAO. Jednak nie został on przyjęty dobrze, przez oceniających go nauczycieli i uczniów i zajął ostanie miejsce. Na najwyższym stopniu podium stanęła klasa chemiczna z piosenką Wham – Wake Me Up Before You Go Go. Praktycznie, nagrodę publiczności zdobył film klasy I e, który był najbardziej śmiały i ciekawy. Niestety, nie został on też doceniony i zajął dopiero czwarte miejsce. Teledysk politologów zajął aż trzecie miejsce. Wyniki przyniosły wiele rozczarowania, ale musimy pogodzić się z porażką i walczyć, aby utrzymać pozycję lidera w lidze klas!

aktualna punktacja...
zobacz film (wkrótce)...

2.png

13 maja 2011r. - finał akcji "Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia"

Akcja za­ini­cjo­wana przez wro­cław­ską dzien­ni­karkę Grażynę Orłowską-Sondej odbyła się po raz drugi. Włączyła się do niej nasza szkoła, na czele z Elą Duszyńską, uczennicą naszej klasy, która była koordynatorką kwesty. 13 maja na wrocławskim rynku delegacja naszej klasy razem ze sztandarem szkoły uczestniczyła w finale tej akcji oraz koncercie będącym częścią tego przedsięwzięcia.

15 kwietnia 2011r. - "Jedna czy dwie Polski?"

debata.jpg

Dzisiaj zamiast polskiego i historii (niestety?) udaliśmy się na aulę, aby uczestniczyć w debacie na temat jedności naszego kraju. Zaproszeni goście (prof. zw. dr. hab. Adam Chmielewski, ks. dr. hab. Andrzej Draguła, dr. nauk po­li­tycz­nych Haysym Obeidat oraz by­ły eu­ro­po­seł Józef Pinior) rozmawiali o tym czy Polska, jako kraj, jest podzielona spo­łecz­nie, po­li­tycz­nie i świa­to­po­glą­do­wo. Pomimo problemów technicznych debata udała się i uczniowie naszej klasy ocenili ją jako dość ciekawą (szczególnie pytania poświęcone wojnie w Afganistanie i parytetom) i mamy nadzieję, że będziemy mogli uczestniczyć jeszcze w kilku takich ciekawych wydarzeniach w "Czternastce - miejscu spotkań".

20 marca 2011r. - olimpiady - pierwsi finaliści!

Gratulujemy dzisiaj Kajetanowi i Oli Fili, którzy zostali zakwalifikowani do finałów odpowiednio LXII Olimpiady Matematycznej i XXIV Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej! Życzymy dalszych sukcesów na finałach (w tym laureatów)!

9 marca 2011r. - liga klas: konkurs wiedzy o Wrocławiu

Dnia 9 marca w naszej szkole odbył się konkurs wiedzy o Wrocławiu i Dolnym Śląsku, którego wyniki liczyły się do Ligi Klas. Każda klasa wybrała trzyosobową reprezentację. Naszą reprezentowali: Beata Szczypek, Jakub Pyra i Tomasz Jurkiewicz. Ostatecznie zajęliśmy III miejsce, zdobywając 4 punkty do ligi klas i utrzymaliśmy się na pozycji lidera.

aktualna punktacja...

liganau.jpg

3 marca 2011r. - finał Ligi Naukowej

3 marca w naszej szkole odbyła się Liga Naukowa. Odwiedziło nas około 400 dzieci. Biegaliśmy po szkole z superplakietkami "ORGANIZATOR IMPREZY" i dbaliśmy o to, aby drużyny, którymi się opiekowaliśmy nie oszukiwały. W między czasie opowiadaliśmy o tym, jaka to matematyka w "czternastce" jest CUdowna. Na auli puszczono bardzo stosowny film "Seria niefortunnych zdarzeń".

2 marca 2011r. - liga klas: małe formy teatralne

mft.jpg

Dnia 2 marca 2011r. w naszej szkole odbył się konkurs "Małych form teatralnych" (MFT), którego punktacja liczyła się do Ligi Klas. Częstym tematem podejmowanych przez uczniów klas pierwszych była wojna oraz wydarzenia z nią związane, czyli walka, rozstania, śmierć bliskich osób. Przeciwieństwem tej tematyki była parodia świata gier komputerowych pokazanych przez klasę I e. Nasza klasa zaprezentowała własne przedstawienie, którego scenariusz wymyślił jeden z uczniów klasy. My także swoją sztukę oparliśmy na tematyce wojny. Dwie osoby były rozgrywającymi, którymi byli ludzie stojący na szachownicy. Wywoływały kolejno pionki, które opowiadały fragmenty wydarzeń z wojny. W tle ukazane były sceny opisywane przez aktorów. Dopełnieniem całości była, wprowadzająca w nastrój, pieśń "Ave Maria". Zajęliśmy drugę miejsce, z którego jesteśmy bardzo dumni i dzięki niemu możemy dopisać kolejne 10 punktów do Ligi Klas. Brawo 1 a!

aktualna punktacja...
zobacz film...

3 lutego 2011r. - spotkanie z ciekawym człowiekiem: wojewoda dolnośląski

Dzisiaj do naszej szkoły zawitał wojewoda dolnośląski, pan Aleksander Marek Skorupa. Podczas krótkiego, zaledwie jednogodzinnego, spotkania, mieliśmy okazję dowiedzieć się o pracy w polityce, czym zajmują się posłowie, o sytuacji nauk ścisłych w polskim szkolnictwie, a także o dzisiejszym zagrożeniu powodziowym i stanie inwestycji na terenie dolnego śląska (takich jak obwodnica Wrocławia, drogi S3 i S5). Na koniec, dzięki przygotowanej prezentacji, mieliśmy okazję sprawdzić się w quizie wiedzy o naszym województwie, w czasie którego okazało się, że jeszcze musimy się dowiedzieć wielu rzeczy o naszej małej ojczyźnie.

15 stycznia 2011r. - olimpiady!

Mamy kilka kwalifikacji do etapu okręgowego!

Olimpiada Matematyczna:

  • Kajetan Ożarowski
  • Angelika Stanke

Olimpiada Fizyczna:

  • Ernest Bardadyn

Olimpiada Ekonomiczna:

  • Ola Fila
  • Bartek Kostka
  • Tomek Marcinkowski

Olimpiada Przedsiębiorczości:

  • Bartek Kostka

Gratulujemy!

1 stycznia 2011r. - nowy rok

Spotykamy się dzisiaj na progu nowego, właśnie wchodzącego w życie roku. Trochę dziwne jest pisanie dwóch jedynek w dacie na samym końcu, ale będziemy musieli się przyzwyczaić, w końcu w tym roku jest zaplanowane tyle ciekawych rzeczy! Po pierwsze zamierzamy skończyć pierwszą klasę w sławetnym czternastym liceum i zacząć naukę w drugiej klasie (mamy nadzieję, że w komplecie). Po drugie czeka nas wycieczka regionalna na Dolny Śląsk! Do tego pamiętajmy o wycieczce, którą zamierzamy wygrać w lidze klas! Co do zaplanowanego podsumowania roku 2010: to był nasz pierwszy wspólny rok, mam nadzieję, że udany dla wszystkich. Zintegrowaliśmy się dość i już na pewno możemy powiedzieć, że jesteśmy jedną, zgraną klasą. Co do nauki: średnie paskowe pewnie czekają niewielu z nas, ale za to mamy kilku aspirantów na olimpijczyków - do drugiego etapu olimpiad przeszły na razie trzy osoby, choć jeszcze pewnie dołączą do nich inne (wciąż musimy zaczekać jeszcze na naszą, matematyczną olimpiadę, której wyniki będą ogłoszone w styczniu). Szkoła dalej stoi, internat także, dlatego jeszcze raz życzę wszystkim udanego 2011 już roku (w którym większość z nas stanie u progu dorosłości, w końcu kończymy już siedemnaście lat), a także spełnienia postanowień noworocznych, szczególnie tych związanych z matematyką.

22 grudnia 2010r. - święta, święta…

Informatyka, matematyka, fizyka - czekał nas naprawdę ścisły dzień, po którym miała nastąpić wigilia klasowa i uwolnienie się od szkoły i wszystkiego, co z nią związane. Okazało się jednak, że udało nam się udać na Przegląd Kolęd, gdzie mieliśmy okazję posłuchać angielskich i niemieckich piosenek świątecznych oraz właśnie kolęd. Później udaliśmy się do klas, gdzie rozpoczęliśmy wigilię. Po całej ceremonii składania życzeń przyszedł czas na prezenty! Pojawił się św. Mikołaj, który obdarował całą klasę. Następnie, po krótkim posiłku, rozeszliśmy się w różne strony, aby świętować ten czas wśród swoich znajomych i rodzin. Jeszcze raz życzymy wesołych świąt, spełnienia marzeń, udanego sylwestra i niech w nowym roku matematyka stanie się dla was treścią życia!

Zdjęcia z wigilii klasowej - tutaj!

20 grudnia 2010r. - wigilia w internacie

Dzisiaj zamiast zwykłej kolacji, w szkolnym internacie, mieliśmy naszą małą wigilię Bożego Narodzenia. Rozpoczęliśmy od części artystycznej, którą przygotowali wychowankowie internetu: były kolędy, świąteczne wiersze oraz życzenia od zaproszonych gości: dyrekcji, gości z banku BGŻ a także kierownictwo internatu. Dalej, przeszliśmy do składania sobie życzeń. Miło tak, wśród ludzi, z którymi spędzamy tyle czasu złożyć sobie świąteczne życzenia. W końcu przeszliśmy do kolacji wigilijnej, po której nastąpiła dalsza część występu artystycznego, w czasie którego zostały ogłoszone wyniki konkursu na najładniejszą kartkę bożonarodzeniową. Pierwsze miejsca zajęli uczniowie naszej klasy: I - Oskar Polacki a III - Karolina Turek. Gratulujemy! Nie pozostaje nam nic innego jak życzyć wszystkim wesołych świąt i szczęśliwego nowego roku!

11 grudnia 2010r. - konkursowa sobota

Pomimo niesprzyjającej pogody i możliwości spania trochę dłużej nasi uczniowie stawiali czoła nowym wyzwaniom. Matematycy: Kajetan Ożarowski i Bartek Kostka startowali w finale Konkursu Matematycznego KoMa, a podopieczni profesora Zadrożnego: Ignacy Górecki i Jurek Polanowski w konkursie wiedzy o NATO. Laury jednak zostały zdobyte już w KoMie: Bartek zajął IX miejsce, a Kajetan - XIV! Gratulujemy i czekamy na wyniki konkursu wiedzy o NATO.

transfer.jpg

26 listopada 2010r. - I a w teatrze

Dzisiaj mieliśmy przyjemność obejrzeć przedstawienie Transfer! we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Jest ono zbiorem relacji i wspomnień żyjących świadków, a także uczestników tragicznych wypędzeń. Mieliśmy okazję poczuć historię w opowiadaniach Niemców i Polaków, których drogi skrzyżowały się w trakcie wysiedleń.

17 listopada 2010r. - liga klas: Wroclove mnie kręci!

Dzisiaj na godzinie wychowawczej odbyła się kolejna konkurencja licząca się do ligi klas. Nasza klasa zajęła zaszczytne 4 miejsce (miejsce 1. nie zostało przyznane) i 3 punkty. Tym sposobem jesteśmy już pierwsi w rankingu klas! Film został już opublikowany na stronie.

aktualna punktacja...
zobacz film...

parada.jpg

11 listopada 2010r. - parada Niepodległości

Niektórzy uczniowie naszej klasy zamiast wylegiwać się w łóżkach podczas długiego weekendu brali udział w paradzie Niepodległości po Wrocławiu. Nasi "żołnierze": Kuba Pyra, Martyna Sopot, Asia Ptak, Emil Kisielewicz, Beata Szczypek, Franek Maroszek, Nikodem Nowakowski nieśli wielką biało-czerwoną flagę. W sumie szkoła zajęła 3 miejsce.

10 listopada 2010r. - uroczystość z okazji Dnia Niepodległości

W przeddzień święta państwowego na godzinie wychowawczej uczestniczyliśmy w apelu. Uroczystość rozpoczęła część artystyczna przygotowana przez klasy drugie, później zaśpiewaliśmy dumnie hymn państwowy, a także wysłuchaliśmy przemówienia pana dyrektora. Po raz kolejny, mogliśmy poczuć smak patriotyzmu.

październik 2010r. - akcja "Maciuś"

macius.jpg

Przez cały październik organizowaliśmy akcję "Maciuś". W czasie tej akcji zbieraliśmy pieniądze na wyżywanie dla biedniejszych dzieci. W sumie wpłaciliśmy 170 zł na konto fundacji. Koordynatorką tej akcji była Ela Duszyńska.
Zachęcamy do oddania 1% podatku na Polską Fundację Pomocy Dzieciom: (click)
maciusp.jpg

29 października 2010r. - wycieczka regionalna po Wrocławiu

reg.jpg

Wycieczkę rozpoczęliśmy od spotkania pod Panorama Racławicką. Opiekunami wycieczki byli pani Monika Spławska-Murmyło oraz najwyższy nauczyciel pracujący w polskim systemie oświaty pan Michał Kwoka. Przeszliśmy pod pomnik ofiar Wojny Światowej. Następnie poszliśmy na wzgórze, z którego rozpościerał się cudowny widok na rynek. Wszystkie te obiekty były na Ostrowie Tumskim. Następnie poszliśmy pod katedrę i prof. Kwoka tłumaczył nam budowę stylu gotyckiego. Po tej ciekawej prezentacji przeszliśmy koło Uniwersytetu i Urszulińskiego Liceum na rynek, tam zobaczyliśmy rzeźby zwierząt udomowionych (świni, kozy, kury itp.) Prof. Kwoka pokazał na też kamienice rynku oraz "największą całkę świata". Tam też wycieczka się zakończyła.

Zdjęcia z wycieczki regionalnej - tutaj!

26 października 2010r. - pamiętamy o wychowawcach

Dnia 26 października 2010 roku, na tydzień przed Dniem Zadusznym, wychowanki internatu i zarazem uczennice klasy I A Ewa Boryczka i Gabriela Kacprzak, wraz z wychowawcami panią Ewą Pawłowską i Panem Mirosławem Schőn odwiedzili grób byłego wychowawcy ś.p. Andrzeja Skuta. Był to wychowawca bardzo lubiany przez młodzież i cieszący się dużym autorytetem wśród niej.
By uczcić jego pamięć, w imieniu całej społeczności internatu, zostały złożone kwiaty i zapalony znicz. Mamy nadzieję, że wspomnienia o Nim pozostaną wśród nas i przyszłych pokoleń na długi czas.

beania.jpg

21 października 2010r. - liga klas: Beania

W dniu 21 października 2010r. miały miejsce Beania klas pierwszych naszego Liceum. Każda z klas miała do zaprezentowania zdjęcie, filmik oraz teledysk z hymnem klasowym(przedstawiany na żywo). Ważne było, by opowiadał on o charakterze klasy. Na długo przed tym wydarzeniem zostały wybrane tematy filmu oraz tytuły piosenek( przez klasę II D), na podstawie których mieliśmy zaprezentować siebie. Padło na „Władcę Pierścieni” oraz „ Girlfriend” Avril Lavigne. Wspólnymi siłami, dzięki pracy zespołowej i w dobrych nastrojach udało nam się zdobyć II miejsce. Niestety niektórzy poczuli się rozczarowani zwłaszcza, że do zwycięstwa brakowało tylko 1,5pkt…

aktualna punktacja...
zobacz film...

20 października 2010r. - wykład amerykańskiego profesora fizyki, Thomasa Byrona Jonesa

fizyka.jpg

Pewnego pięknego środowego dnia w naszym Liceum odbył się wykład amerykańskiego profesora fizyki, Thomasa Byrona Jonesa. Ku wielkiemu zdziwieniu przepadała nam matematyka mimo obecności wykładowcy ze względu na zarządzenie Dyrekcji (wszystkie klasy licealne miały obowiązek pojawić się na wykładzie). Wykład o elektrostatyce w języku angielskim większą część klasy bardzo zainteresował. Sam wykład był interesujący, zawierał urozmaicające treść doświadczenia.

27-28 września 2010r. - wycieczka integracyjna (Góry Sowie)

Chyba najlepiej odzwierciedlają to nasze wspomnienia:
Świetnym pomysłem było wzięcie gitar do autobusu. Dzięki temu mogliśmy powygłupiać się przy muzyce. Przed wycieczką przygotowany został "śpiewnik I a". Znalazły się tam same ciekawe, znane czy śmieszne piosenki. […] Praktycznie dźwięk gitary towarzyszył nam przez całą wycieczkę […]
Weronika

gorysowie.jpg

[…] Pogoda była beznadziejna, cały czas padało. […] Pamiętam, jak w kopalni w Nowej Rudzie straszył nas skarbnik, któremu chłopcy dali tzw. napiwek zebrany od całej klasy. Było super, mimo że wychowawcy wygonili nas spać przez północą. […]
Karolina

Wycieczka integracyjna była dla mnie za krótka (tylko 2 dni). W naszym pensjonacie było bardzo zimno. Na szczęście grupa dobrze zintegrowała się i tych wad nie było (aż tak bardzo) widać. Podobały mi się miejsca, które zwiedzaliśmy - muzeum kolejnictwa i sztolnie były bardzo ciekawe. […]
Oskar

Pamiętam bitwę na poduszki, składanie życzeń Marcinowi z okazji urodzin, podnoszenie Marcina na krześle, piosenki integracyjne, wszystkie atrakcje turystyczne, jedzenie paluszków z podłogi, wylanie Sprite przez Nikodema, oglądanie gwiezdnych wojen […], granie w brydża […] i inne rzeczy
Tomek M.

Zdjęcia z wycieczki integracyjnej - tutaj!

22 września 2010r. - rozpoczęcie roku olimpijskiego

Po niecałym miesiącu nauki w sławetnym XIV liceum pierwszy raz uczestniczyliśmy w zgromadzeniu całej szkoły. Stało się to za przyczyną rozpoczęcia roku olimpijskiego. Profesor Cezary Urban (którego serdecznie pozdrawiamy) przewodniczył całemu "pochodowi" koordynatorów olimpiad. Mamy nadzieję, że na podsumowaniu roku olimpijskiego znajdzie się jeśli nie cała klasa, to przynajmniej kilkoro reprezentantów (oczywiście z matematyki). A więc do dzieła!

1 września 2010r. - internat

W internacie żyje nas dziewiętnaścioro. To ponad połowa klasy! Większość dziewczyn mieszka na trzecim piętrze, co znacznie utrudnia wychodzenie do szkoły (z powrotem jest pod górę, więc po co wychodzić?) , chłopcy zaś na drugim w odległym skrzydle. Jesteśmy dość zżyci już od samego początku… I wykorzystujemy swoje położenie do wzajemnej pomocy. Czy damy radę dotrwać w komplecie do wakacji? A może nawet do końca III klasy?

rokszkolny.jpg

1 września 2010r. - rozpoczęcie roku szkolnego

Rozpoczęcie roku szkolnego! LO XIV wita 32 persony z klasy matematycznej. Przed nami same wspaniałe perspektywy… Nauka, nauka, nauka… Może inaczej… Matematyka, matematyka, matematyka… W końcu klasa I A kocha matematykę!
Przy pasowaniu na ucznia reprezentowali nas Asia O. i Ignacy. Później zostały nam rozdane legitymacje (oficjalne przyjęcie do społeczności szkolnej). Na końcu udaliśmy się do klas by poznać naszych wychowawców (aż dwóch!): panią Monikę Spławską-Murmyło (pierwsze wychowawstwo) oraz pana Leszka Zdziebłę. Oby było nam razem miło i spokojnie?